BMX Uitrusting


Alles over de BMX-uitrusting

BMXen, een razend populaire sport! Echter als je wilt beginnen komt er wel wat bij kijken voor wat betreft de aanschaf van het materiaal. Niet getreurd, op deze pagina helpen we je op weg bij waar je op moet letten bij de aanschaf hiervan. En als je net begint: BMXen hoeft ook zeker niet duur te zijn! 

De BMX-bike

Zorg bij aankoop van een BMX dat je zeker een ‘echte’ BMX-racebike aanschaft. Deze zijn aanzienlijk lichter dan de straat bmx. Het verschilt ook van de BMX-freestyle, deze zijn meestal uitgerust met footpegs (uitstekende assen bij de naven), deze zijn uitdrukkelijk verboden op de baan! Een BMX-racebike verschilt ook van Dirtbike, deze hebben vaak een kleiner voorblad en een andere geometrie.

Neem zeker ook geen speelgoed fiets! De fiets krijgt het serieus te verduren bij het rijden en springen.

De BMX-racebike heeft enkel een achterrem. Een voorrem is niet toegelaten en ook geen uitstekende onderdelen of accessoires (reflectoren, bel, kettingkast, spatbord…).

Houd rekening met de juiste afmetingen, je mag rekening houden met de groei, maar overdrijf daar zeker niet in. Tegen de tijd dat je kind dan eindelijk met de juiste maat rijdt is de fiets misschien al versleten. BMXen met een te grote of te zware fiets beperkt de mogelijkheden van de rijd(st)er bij het rijden, springen, oppakken, liften, etc.

Beter schaf je regelmatiger een andere fiets aan, voor jonge rijd(st)ers is dit jaarlijks tot max 2 jaar met dezelfde fietsmaat. Je kan dan al spelen met de maat van stuur nok, stuur, crankslengte etc. Jaarlijks een nieuwe fiets aankopen ligt niet in ieders budget, maar er is ook 2ehands markt, waar degelijke fietsen te vinden zijn. Er zijn redelijk wat grote merken die complete beginner-middenklasse fietsen aanbieden (250-750 euro). Voor een samengesteld fiets kan het kostenplaatje aanzienlijk hoger liggen. Je hebt dan natuurlijk wel een kwaliteitsverschil.

Kijk verder naar de richtlijnen, als je ergens aan twijfelt, kan je altijd advies vragen bij één van de trainers of bij de gespecialiseerde BMX winkels.

Onderstaande tabel is een richtlijn voor het kopen van de juiste BMX-bike

Let erop dat je voordat je een fiets koopt, nog wel een testrit maakt om te kijken of de framemaat inderdaad goed is!

BMX-bikes worden naar hun wielmaat onderscheiden in twee klassen

  • BMX-bikes met een wielmaat van het type 20 inches, alleen voor rijd(st)ers 6 jaar en jonger zijn kleinere wielmaten toegestaan 18 inches
  • BMX-bikes met een wielmaat van het type 24 inches (cruisers) met een maximum van 26 inches

Algemene eisen aan een BMX-bike

  • Alle onderdelen dienen vast gemonteerd te zijn;
  • Assen van wielen mogen niet meer dan 5 mm buiten de wielmoeren uitsteken;
  • Kettingspanners, maar de draadeinden dienen voldoende afgeschermd te zijn;
  • Verboden onderdelen aan de crossfiets zijn: Kettingkast, Standaard, Spatborden, Vleugelmoeren, Puntige voorwerpen.
  • Pedalen moeten voorzien zijn van een zogenaamd crossprofiel (vertanding voor een betere grip);
  • Toeclips zijn verboden;
  • Remverankeringen en kettingkastbeschermers, die aan het frame zijn gelast, dienen verwijderd te worden;
  • Een wedstrijdframe mag geen uitstekende onderdelen bevatten.

Veiligheidscheck BMX

Vóór iedere training of wedstrijd dient de BMX-bike gecheckt te worden op de volgende zaken

  • Slijtage
  • Ketting, pedalen, zadel, snelspanners
  • Bandenspanning en slijtage
  • Zit alles vast
  • Zijn de remmen nog goed

De fullface helm

Het dragen van een fullface helm is verplicht op de baan. Een fullface helm is een helm met een vast kinstuk. Een open helm zonder kinstuk is dus NIET toegestaan! Full face helmen zijn te vergelijken met motorcross helmen, alleen zijn de BMX-helmen van een lichter materiaal gemaakt om de nekspieren niet te zwaar te belasten. De prijzen van helmen variëren tussen de € 50,00 en € 525,00. Dit grote prijsverschil heeft vooral te maken met het gewicht van de helm, design en merk.

Hoe kunt u dan de juiste helmmaat bepalen?

Heel simpel: u legt een meetlint om uw hoofd zoals op de afbeelding, houdt het meetlint 1,5 – 2 cm boven de wenkbrauwen rondom het hoofd en meet de grootste omtrek op die plek en bepaal zo uw hoofdomtrek in cm.

Voor je eigen veiligheid, of dat van je kind, is het van belang om een juiste, passende helm te kopen. Als je een te grote helm koopt dan dreigt het gevaar dat de helm van het hoofd afgaat als je valt, waarbij (ernstig) hoofdletsel kan ontstaan!

Crosspak

Een lange broek is een must.
Als je nog niet over een echte crossbroek beschikt volstaat een stevige (spijker)broek. Ook een T-shirt met lange mouwen is verplicht evenals handschoenen. Bodyprotector, arm en/of beenstukken zijn optioneel maar zeker aan te raden. Ook een nekbeschermer behoort tot de mogelijkheden.

Maten BMX Fiets en tandwielverhouding

Maten BMX Fiets en tandwielverhouding

Er zijn verschillende maten BMX frames in omloop nl (in oplopende maat): Micro, Mini, Junior, Expert, Expert XL, Expert XXL(wordt door een paar fabrikanten geleverd) tot Pro (L), (XL), (XXL),  XXXL en zelf XXXXL.

Een belangrijke maat hierbij is de lengte van de bovenbuis. Deze is bij een Micro ongeveer 425 mm en bij een Pro XXXL ongeveer 560 mm. (Hart van de balhoofdbuis tot hart van zadelbuis)

Als je wilt weten welke framemaat jij moet hebben, is voornamelijk je lichaamslengte van belang.
Door goed te meten en daarna te kijken naar de maten van de fiets kies je de juiste bmx bike.

Lengte van de cranks

De lengte van de cranks is afhankelijk van je "binnen beenlengte". Hoe groter je binnen beenlengte, hoe langere cranks je moet gebruiken.

De binnen beenlengte wordt als volgt gemeten: Ga met je rug tegen de muur staan. (Zonder schoenen) De binnen beenlengte is de afstand vanaf de grond tot aan je kruis. Dit is het makkelijkst te meten als je bijv. een boek met stevige kaft tussen je benen klemt. Meet nu de afstand van bovenkant boek tot aan de grond.

Tandwielverhouding

Tandwielverhouding

Een probleem, waar bijna elke fietscrosser mee te maken krijgt, is de keuze van een optimale tandwieloverbrenging. Hiermee bedoelen we de verhouding tussen het voor- en achter tandwiel van de crossfiets. Er bestaan veel mogelijkheden, wat ook wel blijkt uit de te downlaoden tabellen. De horizontale getallen zijn het aantal tanden van het voorste tandwiel, de verticale die van het achterste tandwiel. In de tabel zie je welke afstand (in centimeters) je aflegt met één hele omwenteling van de pedalen.

Hoe groter de afstand per omwenteling, hoe zwaarder het trappen is, en omgekeerd. Licht trappen (dus een kleine afstand per omwenteling), is wat je nodig hebt om vanuit stilstand zo snel mogelijk op gang te komen. Dat gebruik je dus bij de start, maar ook tijdens sprintjes halverwege de baan, bijvoorbeeld nadat je moest remmen, omdat je werd klemgereden, of voor een snelle ‘aanloop’ naar een sprong. Zwaar trappen is vooral nuttig als je al snelheid hebt, om met weinig inspanning je snelheid te houden of nog verder te verhogen. Dus met name op lange rechte stukken, zoals kort nadat je gestart bent en al op redelijke snelheid bent gekomen door de eerste sprint.

Het gebruik van versnellingen is bij BMX verboden.

Je zult het dus met één tandwielcombinatie moeten doen. En dat betekent dat je díe combinatie moet kiezen die voor jou de beste middenweg biedt tussen sprinten (licht trappen) en snelheid houden/verhogen (zwaar trappen). Kies je een te lichte verhouding, dan ben je bij de start misschien wel als eerste weg, maar houd je de rest van de baan niet vol, omdat je de pedalen als een staafmixer in het rond moet laten gaan. Kies je een te zware verhouding, dan zul je de lange stukken misschien wel goed volhouden, maar zie je bij de start je tegenstanders als stipjes aan de horizon verdwijnen.

Welke combinatie voor jou nu precies de beste is, zul je proefondervindelijk moeten vaststellen. Kijk wat er nu op je fiets zit, en zoek dat op in de tabel. Heb je het idee dat je nu te zwaar trapt, kies dan een lichtere combinatie (=kleiner getal) en omgekeerd. Door de tabel te gebruiken, kun je goed zien hoe groot het verschil zal zijn als je voor of achter een ander tandwiel gaat proberen. Bedenk wel: het gaat maar om centimeters, maar als je al een tijdje fietst, zul je het verschil van één tandje meer of minder beslist merken. Verander dus niet te rigoureus!

Het is niet zo, dat bij gelijke getallen in alle gevallen even veel kracht nodig is. Ook bijvoorbeeld het gewicht van de fiets en de cranklengte zijn daarop van invloed. Leveranciers van BMX-fietsen kiezen vaak allen ongeveer dezelfde tandwielen en verhoudingen voor de diverse maten fietsen (micro, mini, junior, expert, expert xl, Pro L enz.). Kleine fietsen hebben kleine tandwielen, grote fietsen hebben grote.

Stuur en stuurnok (stem)

De hoogte van het stuur wordt gemeten ten opzichte van de trapas. Dus het verschil in hoogte tussen trapas en uiteinde van het stuur.

© TFCC de Weirijders
Ontwikkeling: NetSolid Sights B.V.